keskiviikko 9. maaliskuuta 2011

Kate, ja miten sitä tehdään

Sain sähköpostiini linkin erään viisaan miehen kirjoituksista, tässä tapauksessa liittyen verkkokauppaan.

He olivat mainostaneet omaa alhaisinta katettaan, ilmeisesti mainoslehtisessään.

Onkohan mainosta kirjoittaessa tullut mieleen se, että matala kate ei välttämättä tuo kuluttajalle alhaisinta hintaa. Se voi kyllä kertoa, että lopullista käyttökatetta syö isot kulut yrityksessä. Tutkitaanpa tilannetta kuluttajan kannalta...


Kuva ja tarina löytyvät alkuperäisenä osoitteesta: http://www.myynti20.fi/2010/02/verkkokauppacom-ylpeilee-surkealla.html

----

Myös viimekesänä uutisoitiin Kauppalehdessä, että verkkokauppa.com meni 54000 euroa tappiolle, paljonkohan mahtaa olla kahden reklamaatiopäällikön palkka sosiaalikuluineen?

Uutisen lähde: http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=2010/06/34031


---


Otin esimerkkituotteeksi Nokian e7-00 matkapuhelimen, koska se on seuraavaksi hankintalistalla tuon Sonimin tilalle. Tässä käsittelyssä näyttää kestävän kuitenkin oma aikansa ja ilman henkilökohtaista puhelinta on oltu jo toista kuukautta.

Mistähän sen saisi halvimmalla, verrataanpa Verkkokauppa.comia ja Giganttia, heillähän on noutopisteet ja verkkokauppa. Samanlaiset yritykset noin ulkoapäin tarkasteltuna.

Kuvasta selviää hinnoittelu, gigantti on halvempi...

Tuote verkkokaupassa -> http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=18427
Tuote Gigantissa -> http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/matkapuhelimet/NOKE700GREY/nokia-e7-00-grey

Eronahan siinä on vielä se, että verkossa Gigantista ostetun tuotteen voi oikeasti palauttaa, jos se ei toimi, sitä voi myös käyttää, ei pelkästään kokeilla. Eli Gigantista ostetulla puhelimella voit koittaa soittaa puhelunkin, ilman että palautusoikeus menetetään. Pitäisikö jonkun ottaa tästä mallia?

Se on asiakaspalvelu, jossa rahaa tehdään, ei tarvitse palkata ylimääräistä henkilökuntaa syömään katetta ja karkottamaan asiakkaita. Tyytyväinen asiakas tulee todennäköisesti toisenkin kerran omasta halustaan ostoksille, ei tarvitse käyttää markkinointiin rahaa järjettömiä summia, syödä katetta markkinointikustannuksilla.


Hyvä Gigantti, suurempi kate, mutta kuitenkin halvempi hinta - Eikös tässä voita kuluttaja ja kauppias.

2 kommenttia:

  1. Verkkokaupassa on nykyään verkkosivujensa mukaan 32pvän vaihto-, ja palautusoikeus tietyin rajoittein:

    # Verkkokauppa.com Oy myöntää tuotteelleen lisäpalveluna 32 vuorokauden palautusoikeuden seuraavin ehdoin: Myymälästä ostetun tuotteen tulee olla käyttämätön ja avaamattomassa alkuperäisessä pakkauksessaan. Verkkokauppa.com Oy:n työntekijöillä on oikeus tehdä erillisiä kirjallisia sopimuksia asiakkaiden kanssa poikkeavista palautusehdoista. Tiedot tulee selvästi kirjata kuitille.
    # Myös etämyynnissä käyttämättömillä tuotteilla on pidennetty 32 päivän palautusoikeus. Tuotteen tulee olla kuluttajansuojalain 6. luvun mukaisesti palautuskelpoinen. Lain tarkoituksena on antaa kuluttajalle oikeus tutustua tuotteeseen niin kuin se on mahdollista myymälässä. Verkkokauppa.com Oy myöntää asiakkaalle lain hengen mukaisesti oikeuden tutustua pakkauksen sisältöön. Tuotepakkauksen avaaminen tulee suorittaa yleistä varovaisuutta noudattaen.

    VastaaPoista
  2. hoh hoijaa ja kuluttajasuojalakia noudatetaan ja niin edelleen.

    Voiko siis myymällänne puhelimella soittaa koepuhelun ja edelleen palauttaa tuotteen? Gigantin myymällä voi, voiko teidän? Ihan siis ilman mitään eri sopimuksia, joista kuluttajan olisi pitänyt etukäteen ja erikseen tietää?

    Miksi lupauksenne ei toimi siis käytännössä?

    Miksi ette vastaa tekemistänne virheistä?

    Miksi Gigantin tarjoamat oikeudet kuluttajalle toimivat, mutta teidän eivät?

    Kuten sanottu, gigantista ostetun tuotteen voi oikeasti palauttaa, kuluttaja ei siis tarvitse kaupantekohetkellä juristia vierelleen laatimaan erillistä sopimusta asiasta.

    Viisas oppii virheistään...

    VastaaPoista