sunnuntai 3. huhtikuuta 2011

Palautteista

Suora lainaus sähköpostista:

Morjens ja kiitokset sivustoni foorumilla (www.finwx.net) olevan Verkkokauppa.com:n jutun linkin julkistamisesta sivullasi. Mielestäni teet kuluttajille suuren palveluksen. 

Haluan jakaa havaintoni Verkkokaupan toiminnasta myös muuallakin kuin asiakaspalvelussa. 

Hankin hiljattain uuden ZyXELin modeemin, kun vanha päätti rikkoontua perin kummallisella tavalla ja lopullisesti. Koska luotto Verkkokauppa.com:iin oli jo ajat sitten mennyttä, päätin hommata ADSL-modeemini eräältä turkulaiselta saman toimialan yritykseltä. 

Tilatessani modeemia heiltä, heidän varastosaldonsa sanoi, että modeemia on tarjolla maahantuojalla yli 25 kappaletta ja menisi 2-4 työpäivää, että laite saapuisi. 

Tilasin modeemin aivan normaalisti ja kaikki sujui kuten yleensäkin tilauksissa on tapana. Halusin kuitenkin tarkistaa verkkiksen hinnan tälle tuotteelle, lähinnä uteliaisuudestani sen suhteen, elääkö kyseinen pulju oikeasti sloganinsa mukaan. Olihan se siellä noin viitisen euroa halvempi, joten sikäli kyllä, mutta heillä ei ollut yllättäen varastossa näitä modeemeja yhtään, mutta maahantuojalla oli niitä myös yli 25 kappaletta. 

Seuraavana päivänä menin tarkistamaan huvikseni tietoja turkulaisen liikkeen tiedoista. Minun modeemini oli tulossa tietojen mukaan mutta maahantuojalla oli modeemien määrä pudonnut 18 kappaleeseen. Kävin verkkiksen sivuilla ja totesin saman lukeman sielläkin maahantuojan kohdalla. Eli turkulaisliike ja verkkis käyttivät samaa maahantuojaa tai toimittajaa. 

Kului päivä lisää ja sain tiedon turkulaiselta yritykseltä modeemipakettini liikkeellelähdöstä. Kävin piruuttani katsomassa uudelleen modeemin tietoja heidän sivuillaan ja nyt lukema näyttikin maahantuojalla yllättäen pyöreää nollaa ja saatavuustiedoissa luki sivuilla 1-3vko. Kun menin verkkiksen sivuille, niin siellä paljastui modeemien katoamiselle totuus: Heillä oli modeemille yhtäkkiä saatavuus heti ja päävarastossa oli mystisesti yli 25 kappaletta modeemeja, osa jo Helsingin hyllyssäkin. Tietojen mukaan niitä oli tullut ensin 15 kappaletta ja sitten 18 kappaletta, kaikki parin päivän sisällä. 

Tämän näkymän myötä kehitin teorian: Verkkiksellä on ilmeinen mahdollisuus ostaa aivan järjettömällä volyymilla tavaraa, mihin pienemmillä yrityksillä ei ole varaa. Ostamalla jotain laitteistokantaa maahantuojan varaston tyhjäksi, he saavat absoluuttisen yliotteen ostajista sitä kautta. 

Ne, jotka eivät ole tulleet tutuiksi verkkiksen asiakaspalvelun ja huollon kanssa, ostavat tällaisen modeemin mieluummin sieltä missä saatavuus on heti, kuin kolmen viikon odottelulla, tajuamatta mihin soppaan ovat lusikkaansa sotkemassa. Lisäksi pienemmät firmat eivät ole saaneet tehtyä Itellan kanssa samanlaista diiliä, kuin verkkis, joten pienemmät firmat periaatteessa hinnoittelevat herkästi ja tahattomasti itsensä kilpailusta ulos äkkiä kun postikulut voivat nousta korkeaksikin. Mitä olen itse tajunnut tuon Ruoholahdessa toimivan puljun logiikasta, on se, että asiakkaalle paras tilanne on kun hän ostaa tavaransa sieltä vain ja ainoastaan siinä tilanteessa, että on halukas sen heittämään elektroniikkaromukoppaan sen vikaantuessa, riippumatta siitä onko sillä takuu voimassa vai ei. 

Myönnän julkisesti rikkoneeni omaa päätöstäni olla ostamatta verkkiksestä mitään. Puolustukseni on vain se, että tein ostoksen hetken mielijohteesta, kiireellä ja koska lankesin siihen ikiaikaiseen ansaan: Se luuri oli vain siellä tarjolla heti tilattavaksi. Niinpä ostin Samsung-luurin, joka on postissa tänne matkalla, muttei onneksi ole siitä kalliimmasta päästä. Nyt en tiedä tuleeko se sieltä ehjänä kotiin ja jos tulee, kuinka kauan se sellaisena pysyy. 

Tiedän kuitenkin yhden asian: Palauttaminen ei ajanpuutteen, viimeisten luettujen ja kertomieni kokemusten ja varoittelujen vuoksi ole mahdollista tai edes mieluisaa ja jos luuri menee rikki, on armeliaampaa heittää se romukoppaan ja ostaa uusi luuri paikasta, jossa huolto ja asiakaspalvelu oikeasti pelaa. 

 ---------------------------------

Näinhän se on, ostovolyymit ovat yrityksellä valtavat, sopimukset jakeluketjun kanssa hyvät, halutessa voidaan tilata tukkurilta koko varasto tyhjäksi halutusta tuotteesta. Tässähän ei ole mitään väärää, se on isomman yrityksen etu.

Harmi vain, että näin kuluttajan on hankittava tuote sieltä, mistä sitä saa, sääli, jos tuotteeseen tulee jokin vika, taikka se täytyy laittaa takuuhuoltoon. Selväksihän on tullut se, että useissa tapauksissa verkkokauppa on vaatinut kuluttajaa näyttämään toteen, että tuotetta on käytetty oikein. Lain mukaanhan asia on toisinpäin, yrityksen olisi näytettävä toteen, että tuotetta on käytetty väärin.

 Miksi he siis pilaavat yrityksensä maineen tavallaan toimia asiakaspalvelussa. Kaikkihan on kuluttajan kannalta hyvin, kun tuotteen vain ostaa ja myyjäliikkeeseen ei tarvitse olla missään yhteydessä oston suhteen jälkikäteen, ei takuu- eikä virheasioissa.



Nyt on sitten myös varmistettu useasta lähteestä, että kirjeenvaihto heidän kanssaan on luvallista julkistaa, heidän estelyistään ja kielloistaan huolimatta. Eli taas reklamaatiopäällikkö Timo jäi valehtelusta kiinni. Ymmärrätkö Timo Suomen lakia lainkaan? Tietääkö työnantajasi sitä, että tietosi taitavat olla vähän vajavaiset? Keksitkö itse nämä pykälät vai onko joku kertonut sinulle, mitä keksittyjä pykäliä sähköposteihin laitetaan? Onkos reklamaatiopäälliköllä jotain sanottavaa puolustukseksi, ennenkuin lyödään tekstiä esille? Sähköpostiosoitteen jo tiedät, voit myös kirjoitella tuonne kommenttilaatikkoon ajatuksiasi.

Olen saanut muutamia sähköpostikeskusteluja haltuuni jo tapauksista. Ruvetaanpa julkaisemaan niitä täällä sivuilla. Katsotaan miten tämä heidän politiikka oikeasti toimii ja kestääkö se päivänvalon.

2 kommenttia:

  1. Itse yritin hommata ko. kaupasta jonkun internet-purkin. Sainkin sen, mutta se hukku matkalla viikoks tai kahdeks (tästä on jo vähä aikaa).

    Laitoin mailia tosta viivästyksestä eka myyjälle sitte myyjän pomolle ja sitte reklamaatiomaisterille. Vastaus oli, että ei oo heidän vika, että logistiikkafirma on perseestä. :-) Mun vastaus oli, että onhan se teidän vika koska tilasin vehkeet teiltä, ...tana!!

    Sitte kyl oli jo pakko kaivaa verkkiksen TJ:n emaili googlella netistä ja laittaa sille helevetillinen viesti, et rahat äkkii takas ...tana. Ei tullu. Laitoin vaan uudestaan, et nyt SIKAäkkiä! ja sit tuli viesti, et "malttia nyt pitää olla", pistin taas viestin, et ei oo malttia ja RAHAT TILILLE. Kyl ne sit tuli. Tuli kans se vehje, eikä kyl maksanu mitää =)

    VastaaPoista
  2. No, onkos tässä nyt sitten toimittu oikein? Kyllä kaupankäynnin pitäisi olla rehtiä molemmin puolin ja tässä on kuluttaja toiminut loppujen lopuksi väärin, rehtiä olisi kertoa, että paketti saapui perille ja joko palauttaa paketti taikka maksaa se rehellisesti.

    Muuten huhu kertoo, että reklamaatiomaisteri onkin vain ylioppilas. Tästä syystä varmaan taso hänen lainopillisissa tiedoissaan on selitettävissä.

    VastaaPoista